Al 250 Brabantse ramen zijn onderdeel van de Prentenboekenjacht

Gepubliceerd op: 10 maart 2021 15:54

Het begon met een kort bericht op Facebook van een prentenboekenfan uit Goirle. In korte tijd groeide de Prentenboekenjacht in Brabant uit tot een populaire lockdownactiviteit. Inmiddels zijn er meer dan 250 ‘jachtlocaties’. Kinderen in heel Midden-Brabant kunnen nu in hun eigen buurt speuren naar prentenboeken. Die zijn door inwoners voor het raam gezet na een oproep van de Bibliotheek. Nu onze bibliotheken nog even dicht zijn, gaan we door met de jacht! Doe ook mee en haal de speurkaart in huis. Of zet zelf ook een (nieuw) prentenboek voor het raam!

Lees hier hoe je kunt meedoen

Van beren naar boeken

Die prentenboekenfan uit Goirle met wie het begon, was Wendy van Beurden. In januari zag zij dat een collega uit Flevoland iets postte over een Prentenboekenjacht daar. Vorig jaar hadden er al beren en ‘gluurpieten’ voor het raam gestaan van haar praktijk voor begeleiding van meer- en hoogbegaafde kinderen. “Maar dit sprak me nog meer aan,” vertelt Wendy. “In onze praktijk werken we heel veel met prentenboeken.”

Hoe het balletje verder rolde

Wendy was op dat moment net herstellende van corona, dus zelf actie ondernemen zat er even niet in. Wel deelde ze de post in de Facebookgroep GluurPieten Jacht Goirle. Ze kreeg meteen een reactie van Yolanda van Leest, programmamaker bij de Bibliotheek Goirle. Die ging met haar team aan de slag: vier dagen later was er een speurkaart, een routekaart op Google Maps en konden de eerste kinderen in Goirle in hun eigen dorp op jacht naar prentenboeken.

Wendy van Beurden zag het ‘vanaf de zijlijn’ gebeuren. “De berichten over de jacht werden op Facebook veel bekeken.” Ook bij Wendy’s praktijk kwam er natuurlijk een prentenboek voor het raam. “Wij zitten in het centrum, dus er komen veel mensen voorbij. Die vroegen soms waarom dat boek daar stond; zo verspreidde het zich als een olievlek.”

Doe ook mee: plaats een boek of ga op jacht

Ook in de regio groeide het initiatief. Na Goirle hebben de Bibliotheken in Hilvarenbeek, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk een eigen Prentenboekenjacht opgezet. Overal haakten inwoners enthousiast aan: inmiddels staan er in Midden-Brabant al meer dan 250 prentenboeken voor het raam. Maar hoe meer ramen
hoe meer (lees)plezier. Dus deed je nog niet mee, zet dan ook een mooi prentenboek voor je raam:

Meld je ook aan als ‘speurlocatie’.

Wie wil gaan speuren, vindt hier een plattegrond en een speurkaart om zelf te downloaden. De speurkaarten zijn ook verkrijgbaar via de Afhaalbieb in de Bibliotheek.

Iets bespreekbaar maken via prentenboeken

Dat er dankzij haar Facebookpost en de actie van de Bibliotheek nu een Prentenboekenjacht is in Goirle, vindt Wendy van Beurden erg mooi. “Dat soort speurtochten zijn gewoon heel leuk: het zoeken maakt kinderen enthousiast én je hebt meteen een doel voor je wandeling.”

Ook in haar praktijk blijft het boek Een geboren riddertje (uitgeverij Clavis) nog even voor het raam staan. Het gaat over een jongentje dat niet is zoals de anderen, en leert dat dat niet erg is. “Prentenboeken kunnen geweldig helpen om dingen bespreekbaar te maken bij kinderen; praten over wat iemand anders in een boek doet, voelt vaak veiliger dan praten over jezelf.”

Tot slot heeft ze nog een tip voor wie met kinderen op jacht gaat: ga al wandelend in gesprek met ze, praat over wat je ziet, stel vragen over de boeken die je tegenkomt. En loop je tegen een mooi prentenboek aan dat aanspreekt, stel dan voor om het een keer samen te gaan lenen in de bieb.”

We verwelkomen jullie graag zodra we weer open mogen; of leen de mooiste prentenboeken die je onderweg ontdekt nu alvast via de Afhaalbieb.