Alle bibliotheekvestigingen 's avonds dicht

Gepubliceerd op: 15 december 2021 09:00

Sinds zondag 28 november gelden er landelijk aangescherpte coronamaatregelen. Als bibliotheken nemen we onze verantwoordelijkheid in het bestrijden van het coronavirus. Ook zitten we met veel van onze bibliotheekvestigingen in culturele centra of multifunctionele gebouwen, die vanwege de maatregelen ’s avonds dicht zijn. Daarom sluiten in ieder geval tot en met 14 januari 2022 al onze bibliotheekvestigingen om uiterlijk 17.00 uur.

Overdag zijn alle Bibliotheken gewoon open en voor iedereen toegankelijk. Je hebt geen coronatoegangsbewijs of QR-code nodig, behalve wanneer je gebruik wil maken van de horeca in de bieb. Iedereen vanaf 13 jaar moet in de Bibliotheek een mondkapje dragen en 1,5 meter afstand houden. Zo zorgen we er samen voor dat de Bibliotheek een veilige en prettige plek is voor iedereen.

Basisregels voor bibliotheekbezoek

• Kom niet naar de Bibliotheek als je verkouden bent of griepklachten hebt.
  • Het dragen van een mondkapje is verplicht voor bezoekers van 13 jaar of ouder. Als je zit, dan mag het mondkapje af.
  • Houd 1,5 meter afstand: bescherm jezelf en anderen.

Bezoek je ons het liefst als het niet te druk is? Kijk dan hier op welke dagen/tijden het normaal gesproken in onze bibliotheekvestigingen wat rustiger is.

Coronacheck alleen voor horeca

Je hoeft bij de ingang van de Bibliotheek geen coronatoegangsbewijs te laten zien. Ook wanneer je wilt deelnemen aan een activiteit, cursus of spreekuur van de Bibliotheek hoeft dat niet.

Wil je overdag plaatsnemen in de horeca binnen de Bibliotheken, dan heb je in een aantal gevallen wel een QR-code of papieren coronabewijs nodig. Kijk voor meer info hierover op de infopagina van jouw Bibliotheek.

Werken of studeren in de Bibliotheek blijft mogelijk

Je kunt overdag gebruikmaken van de beschikbare werk- en studieplekken in onze bibliotheekvestigingen. Van tevoren reserveren is niet nodig.

Wil je in de Bibliotheek LocHal gebruikmaken van een studiecabine of van een werkplek met computer? Deze werkplekken moet je wel van tevoren reserveren. Dat kan via deze link.

Activiteiten, cursussen en spreekuren

Tot in ieder geval 15 januari 2022 zijn alle bibliotheekvestigingen vanaf 17.00 uur dicht en kunnen er 's avonds ook geen cursussen, spreekuren en lezingen plaatsvinden in de Bibliotheek. Wie al gereserveerd had voor zo’n gecancelde avondactiviteit, ontvangt hierover persoonlijk bericht.

Om overdag deel te nemen aan activiteiten, cursussen en spreekuren van de Bibliotheek heb je geen coronatoegangsbewijs nodig (voor activiteiten georganiseerd door derden in de Bibliotheek soms wel - in dat geval staat het in de beschrijving van de activiteit duidelijk vermeld). Vanwege de 1,5 meter-maatregel is het aantal mensen dat kan deelnemen wel beperkter.

Houd de agenda van jouw Bibliotheek in de gaten voor het actuele aanbod. Daarnaast is er natuurlijk ook ons aanbod met gratis online cursussen en online activiteiten.

Blijf op de hoogte!

Heb je nog vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen op deze website. Ook via onze nieuwsbrief – meld je aan – en social media houden we je op de hoogte.

Voor meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen we je graag naar de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronavirus .