Geen toegangsbewijs, wel een mondkapje in Bibliotheken

Gepubliceerd op: 13 november 2021 08:36

Vanaf 13 november geldt er in Nederland een gedeeltelijke lockdown. Alle Bibliotheken zijn open en voor iedereen toegankelijk. Je hebt GEEN coronatoegangsbewijs of QR-code nodig, behalve wanneer je gebruik wil maken van de horeca in de bieb. Iedereen vanaf 13 jaar moet in de Bibliotheek een mondkapje dragen en 1,5 meter afstand houden. Zo zorgen we er samen voor dat de Bibliotheek een veilige en prettige plek is voor iedereen.

Basisregels voor bibliotheekbezoek

• Kom niet naar de Bibliotheek als je verkouden bent of griepklachten hebt.
  • Het dragen van een mondkapje is verplicht voor bezoekers van 13 jaar of ouder. Als je zit, dan mag het mondkapje af.
  • Houd 1,5 meter afstand: bescherm jezelf en anderen.

Bezoek je ons het liefst als het niet te druk is? Kijk dan hier op welke dagen/tijden het normaal gesproken in onze bibliotheekvestigingen wat rustiger is.

Coronacheck alleen voor horeca

Je hoeft bij de ingang van de Bibliotheek geen coronatoegangsbewijs te laten zien. Ook wanneer je wilt deelnemen aan een activiteit, cursus of spreekuur van de Bibliotheek hoeft dat niet.

Wil je plaatsnemen in de horeca binnen de Bibliotheken, dan heb je in een aantal gevallen wel een QR-code of papieren coronabewijs nodig. Kijk voor meer info hierover op de infopagina van jouw Bibliotheek.

Werken of studeren in de Bibliotheek blijft mogelijk

Je kunt ook gebruikmaken van de beschikbare werk- en studieplekken in onze bibliotheekvestigingen. Van tevoren reserveren is niet nodig.

Wil je in de Bibliotheek LocHal gebruikmaken van een studiecabine of van een werkplek met computer? Deze werkplekken moet je wel van tevoren reserveren. Dat kan via deze link.

Activiteiten, cursussen en spreekuren

De regelgeving voor avondactiviteiten zijn op aangescherpt voor de periode van 13 november tot 4 december 2021. Cursussen, spreekuren en lezingen mogen ’s avonds gewoon doorgaan, maar evenementen en voorstellingen in de avond hebben we vanwege de aangescherpte regelgeving moeten annuleren of verzetten. Wie al gereserveerd had voor zo’n gecancelde avondactiviteit, ontvangt hierover persoonlijk bericht.

Om deel te nemen aan activiteiten, cursussen en spreekuren van de Bibliotheek heb je geen coronatoegangsbewijs nodig (voor activiteiten georganiseerd door derden in de Bibliotheek soms wel - in dat geval staat het in de beschrijving van de activiteit duidelijk vermeld). Vanwege de 1,5 meter-maatregel is het aantal mensen dat kan deelnemen wel beperkter. Wacht daarom niet te lang met het reserveren van je ticket.

Houd de agenda van jouw Bibliotheek in de gaten voor het actuele aanbod. Daarnaast is er natuurlijk ook ons aanbod met gratis online cursussen en online activiteiten.

Blijf op de hoogte!

Heb je nog vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen op deze website. Ook via onze nieuwsbrief – meld je aan – en social media houden we je op de hoogte.

Voor meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen we je graag naar de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronavirus .