Bibliotheek Midden-Brabant en Willem II trappen leesproject Scoor een Boek! af

Gepubliceerd op: 8 februari 2022 14:40

1 op de 10 kinderen in Nederland heeft een leesachterstand. De Bibliotheek Midden-Brabant besluit om dit probleem samen met Willem II Betrokken aan te pakken met het project Scoor een Boek! In 9 weken tijd gaan kinderen uit groep 5 & 6 uit de gemeentes Tilburg, Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk zo veel mogelijk boeken scoren. Profvoetballer Görkem Saglam en mascotte Kingo moedigen ze hier bij aan. Op 8 februari was het dan zo ver: de aftrap van dit bijzondere leesproject.

Al wijzend en roepend staan de kinderen van OBS de Blaak in Tilburg voor het raam als Willem II mascotte Kingo het schoolplein betreed. Het is namelijk een feestelijke dag: het leesproject Scoor een Boek! gaat van start. De lees- en mediaconsulent van de Bibliotheek Midden-Brabant, Renske Jongejan, heeft voorafgaand aan het bezoek van Kingo de kinderen verteld wat de bedoeling is. Negen weken lang gaan ze de allerleukste boeken lezen. Voor ieder boek mogen de kinderen een sticker plakken op de speciale scoreposter. Tussendoor krijgen ze aanmoedigende videoboodschappen van Willem II-speler Görkem Saglam en mascotte Kingo en het project eindigt met een sportieve afsluiting bij het Koning Willem II Stadion.

Doel van Scoor een Boek! is het aanwakkeren van leesplezier bij kinderen om daarmee hun kansen te vergroten op een succesvolle taalontwikkeling en toekomst. Is dat nodig? Helaas wel: ontzettend veel kinderen in Nederland verlaten de basisschool met taal- en leesproblemen. Als dit probleem niet aangepakt wordt, staan deze kinderen straks met 1-0 achter als ze de arbeidsmarkt betreden.

Leesbevordering door het wedstrijdelement

Juffrouw Sandra van der Velt van OBS de Blaak is nu al enthousiast over het project. “Ik hoop dat we kinderen nog meer aan het lezen krijgen met Scoor een Boek!. Ik heb een aantal moeilijke lezers in de klas en bij de aftrap zag ik die opeens opveren en enthousiast meedoen. Het deed iets met ze. Ik hoop dus dat dit project ze enthousiasmeert om te lezen en dat ze ook daarna blijven lezen. Dat Willem II bij dit project betrokken is, werkt heel goed. Zo’n profvoetballer spreekt de kinderen toch aan.”

Twee van die enthousiaste kinderen zijn Alisa en Kick uit groep 5. Alisa vindt het heel bijzonder dat Scoor een Boek! op haar school plaats vindt. “Je maakt niet iedere dag mee dat Kingo bij je school op bezoek komt. Dat vind ik superleuk!” Of ze ook veel boeken gaan lezen de komende tijd? Daar zeggen zowel Alisa als Kick volmondig “ja” op. Kick: “Ik ga zeker meer boeken lezen dan normaal! De juf van de bieb had ook heel veel leuke boeken bij zich.” Het eerste boek dat Kick gaat lezen? “Ik denk iets over geschiedenis, want dat vind ik super interessant.”

Een aangepaste variant

De editie van dit jaar is in een iets aangepaste vorm gegoten. De lees- en mediaconsulenten komen bij sommige klassen niet op bezoek, maar zijn te zien via het digischerm. Normaal gesproken eindigt Scoor een Boek! met een groots sportief slotevenement waarop de eindscore bekend wordt gemaakt. De Bibliotheek en Willem II Betrokken hopen van harte dat het dit jaar weer mogelijk is, maar anders hebben ze een aangepaste variant achter de hand.

Scoor een Boek! startte enkele jaren geleden in Groningen en wordt nu uitgerold over het hele land. In de regio Tilburg, Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk hebben Willem II Betrokken en de Bibliotheek Midden-Brabant de handen ineen geslagen om van Scoor een Boek! een succes te maken. Het project wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Q-Promotions.

Lees meer over Scoor Een Boek!