“Zelfredzamer door het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek”

Gepubliceerd op: 14 december 2022 08:22

Van het aanvragen van een DigiD, zorgtoeslag wijzigen tot het digitaal doen van belastingaangifte. Medewerkers van de Bibliotheek Midden-Brabant hebben al ruim 3000 mensen met vragen over de digitale overheid op weg geholpen. Informatiemedewerker Marjolein: “Soms zijn mensen gewoon wanhopig. Ze komen de Bibliotheek binnen met een vraag en je ziet dat ze écht een probleem hebben. Het is dan extra fijn als je kunt helpen.”

Marjolein vertelt in de video over de meerwaarde van het Informatiepunt Digitale Overheid.

Tekst gaat onder de video door.

Een Informatiepunt Digitale Overheid in elke Bibliotheek
Voor hulp bij vragen over de digitale overheid is er in elke bibliotheekvestiging een Informatiepunt Digitale Overheid. Bibliotheekmedewerkers zoeken naar de juiste informatie, denken mee of verwijzen mensen door naar de juiste partner die kan helpen. Marjolein: “Het doel is om mensen zelfredzamer te maken. Zo hoeven ze niet elke keer terug te komen bij vragen, maar kunnen ze steeds meer hun overheidszaken zelf digitaal regelen.”

Moeite met zaken online regelen
Wanneer je veel tijd achter de computer doorbrengt, is het haast niet voor te stellen: in Nederland hebben zo’n vier miljoen mensen moeite om zaken online te regelen. Met een beetje hulp helpt de Bibliotheek mensen op weg. En lukt het wél (samen) zorgtoeslag te regelen, een gezondheidsverklaring op te vragen. Of bijvoorbeeld informatie in te zien of op te vragen via de online omgeving van het UWV. Zo had Carina een DigiD nodig om een toeslag te wijzigen. “Ik hield zelf de muis vast en er was iemand van het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek die mij door alle stappen heen hielp en het lukte. Als ik het kan, kunnen gullie het ook!, motiveert Carina”

Een vraag over de digitale overheid?
Hulp bij vragen over de digitale overheid? Kom langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Het Informatiepunt Digitale Overheid is open tijdens service-uren in de Bibliotheek. De hulp is gratis, ook voor mensen die geen lid zijn van de Bibliotheek.

Meer info: www.bibliotheekmb.nl/informatiepunt.