Ook op je 90ste kun je nog de computer onder de knie krijgen

Gepubliceerd op: 7 augustus 2023 15:30

Hij springt iedere zaterdag op zijn wielrenfiets, hij kletst er volop op los en is graag bezig in de tuin. De 90-jarige Arnold Schumacher uit Waalwijk is nog hartstikke vitaal. Maar als het op zaken regelen met de computer aankomt, heeft hij wél enige moeite om bij te blijven. Gelukkig helpt de Bibliotheek Midden-Brabant hem daarmee verder op weg dankzij de Klik & Tik-cursus.

Arnold geeft het maar meteen toe: “Ik ben een digibeet. En dat terwijl mijn eigen zoon een bedrijf in de IT heeft.” Zijn zoon regelde alle digitale zaken daarom ook hem voor hem. “Eerst zei hij altijd: ‘Dat doe ik wel, pap’. Maar hij heeft het natuurlijk ook druk en niet altijd tijd voor mijn vragen. Daardoor begon ik me afhankelijk te voelen en dat is niet prettig. Alles is namelijk steeds meer digitaal en je moet toch mee met de tijd.”

In de lokale krant zag Arnold dat je bij de Bibliotheek Waalwijk terecht kon voor je vragen over de computer en de digitale overheid. Dus hup, naar het spreekuur toe. Daar ontdekte hij dat er gratis Klik & Tik-cursussen waren. Tijdens zo’n cursus leren de cursisten op een laagdrempelig manier hoe je zelf aan de slag kan met de computer. Hij schreef zich meteen in.

Zelf leren e-mailen

En dat bevalt goed. “Op een leuke manier gaan we met een groepje mensen aan de slag met de computer. Ik mocht ook mijn tablet meenemen, zodat we daar meteen naar konden kijken.” Wat Arnold het liefste wil leren? “Ik zou graag willen e-mailen. Ik krijg bijvoorbeeld nu mijn CNV-overzicht per post, maar dat willen ze via de e-mail gaan doen. Steeds meer dingen komen natuurlijk via de e-mail binnen. Dus dat lijkt me heel handig om zelf te kunnen.”

Arnold heeft zelf 33 jaar voor de klas gestaan en les gegeven in mechanische techniek en lassen. Nu zit hij op zijn 90ste zelf weer in schoolbanken. “Ik fiets altijd langs de oude school waar ik les heb gegeven als ik onderweg ben naar de Klik & Tik-cursus. Dan denk ik: En nu ben ik zelf weer de leerling, wie had dat gedacht?” Met enige trots vertelt hij verder: “Ik ben niet de snelste leerling, maar ik heb inmiddels de eerste serie afgerond”. Of hij er zelf thuis mee uit de voeten kan? “Ik ben er wel mee bezig, maar moet nog regelmatig de hulp van mijn kinderen inschakelen. Maar oefening baart kunst! Op mijn tablet kijk ik inmiddels naar de koers van de beurs, bekijk ik het weerbericht en zie ik berichtjes van mijn familie.”

Nieuwe en bekende gezichten bij Klik & Tik

Behalve dat de Klik & Tik-cursus leerzaam is, is het ook nog gezellig. Arnold: “Als je ouder wordt, neem je van steeds meer mensen afscheid. Je sociale kring wordt dus steeds kleiner. Ik vind het daarom heel gezellig dat we tijdens de Klik&Tik ook tussendoor even koffie drinken en met elkaar kletsen. Zo zit er onder andere een oud-leerling van me in de groep! Leuk toch?

Ook een Klik & Tik cursus volgen?