Digivitaler: “Mijn wereld wordt hier groter door”

Gepubliceerd op: 21 februari 2024 09:45

De zorg wordt steeds digitaler. Een afspraak met het ziekenhuis maak je online en al je gegevens staan tegenwoordig in een app. Voor veel mensen handig omdat het minder tijd kost en je altijd je gegevens bij de hand hebt. Maar voor mensen die minder digitaal vaardig zijn is het een struikblok. Daarom organiseert de Bibliotheek Midden-Brabant workshops onder de noemer Digivitaler om deze mensen op weg te helpen.

Jetty Suherman (74) is er daar één van. “Alles wordt steeds digitaler en ik vind het moeilijk om alles te onthouden. Voor jongeren is het gesneden koek, maar ik word er een beetje angstig van. Ik heb het gevoel dat ik moet rennen, maar ik heb hier juist de tijd voor nodig. Ik kan vragen rondom de computer natuurlijk aan mijn dochter stellen, maar ik wil het zélf kunnen. Mijn wereld wordt daar groter door.”

De verschillende vormen van digitale zorg

Tijdens het lesprogramma werd iedere keer een vorm van digitale zorg behandelt. Er zijn bijvoorbeeld lessen over Thuisarts.nl, Apotheek.nl, gezondheidsapps, het patiëntenportaal van de huisarts en over het videoconsult. Jetty is blij met de duidelijke uitleg. “Het is geweldig dat de Bibliotheek deze cursussen geeft. Je ontdekt dan wat er allemaal is en hoe het werkt. En dat doen ze op een geduldige manier, heel fijn.”

Meer dan alleen boeken lenen

Jetty is een bekende bij de bieb, want ze heeft ook al een cursus Klik & Tik gevolgd, waar ze beter de computer leerde beheersen. “Ik dacht altijd dat de Bibliotheek alleen maar van de boeken was, maar het is zoveel meer dan dat! Superfijn dat je hier gratis dit soort dingen kunt leren. En het is nog gezellig ook met een kopje koffie en een koekje erbij!” Maar dat is niet het belangrijkste voor Jetty. “Ik wil vooral graag leren en dingen onder de knie krijgen. Ik heb al twee mensen overtuigd om ook de cursus te doen. Goede dingen moet je doorgeven.”

Toch blijft de digitale zorg iets wat ingewikkeld is voor Jetty. “Het is niet iets wat ik heel vaak gebruik. Je e-mail of Whatsapp gebruik je iedere dag, dus dat blijft wel hangen. Maar zo’n online portaal gebruik je niet vaak. Ik ben daarom van plan om de cursus over een tijdje nog een keertje te doen om alles weer op te frissen.”

Ook de cursus Digivitaler volgen? Of een andere computercursus in de Bibliotheek? Kijk op deze pagina of vraag naar de mogelijkheden bij een bibliotheekmedewerker.