1 april: Bibliotheek Midden-Brabant vervangt medewerkers niet door AI

Gepubliceerd op: 1 april 2024 12:55

Afgelopen vrijdag bracht de Bibliotheek Midden-Brabant naar buiten dat de bibliotheekmedewerkers op de vloer worden vervangen door AI. De AI-robot BERT (Bibliotheekassistent voor Educatie, Recreatie en Technologie) zou de plek over moeten nemen. Niks blijkt minder waar, het is een 1 april-grap! De vertrouwde gezichten in de bibliotheek blijven gewoon bestaan. De Bibliotheek Midden-Brabant gaat aankomend jaar wél meer inzetten op programmering rondom AI.

Na de verspreiding van dit bericht kwamen er direct een aantal bezorgde reacties binnen. De fijne bibliotheekmedewerkers op de vloer willen jullie echt niet missen en we waren blij om dat te horen. Wij vinden onze medewerkers namelijk ook essentieel om iedereen een goede bibliotheekervaring te geven. Wees gerust: onze collega's waren op de hoogte van de grap, dus ze hadden geen slapeloze nachten dat hun baan zou verdwijnen.

AI in de Bibliotheek

We gaan onze medewerkers niet vervangen, maar we gaan het komende jaar wel veel meer programmering en voorlichting rondom AI aanbieden. Er is namelijk veel te doen rondom ChatGPT en AI. Het heeft veel voordelen, maar er kleven ook zeker nadelen aan. Want kan een computer net zo creatief zijn als een mens? En kun je daar nog wel onderscheid in maken? De Bibliotheek Midden-Brabant vindt het belangrijk om hier voorlichting over te geven. Zo organiseerden we in de Boekenweek verschillende ‘familie Chatbot’-workshops waarbij bezoekers hun eigen Boekenweekgeschenk schreven met de hulp van ChatGPT. Daarnaast zijn er verschillende informatiebijeenkomsten geweest rondom AI. Op 22 april is er in de Bibliotheek LocHal een openbaar college over AI en recht.

Investeren in versterking van de Bibliotheek

Daarnaast investeert de Bibliotheek Midden-Brabant de komende jaren juist in toegankelijker voor de bezoeker zijn. Zo wordt er een nieuwe vestiging geopend in de Tilburgse wijk Groenewoud en zijn de service-uren van de Bibliotheek Waalwijk uitgebreid. De Bibliotheek Waspik wordt opnieuw ingericht en uitgebreid en in de Bibliotheek ’t Sant wordt het aanbod voor jeugd tot 12 jaar versterkt. In het algemeen blijft de Bibliotheek Midden-Brabant een plek voor persoonlijke ontmoeting en gesprekken en blijven we hier op inzetten.