De deuren van onze Bibliotheken gaan weer open

Gepubliceerd op: 18 november 2020 13:30

Vanaf donderdag 19 november zijn de deuren van onze Bibliotheken gelukkig weer open, de tijdelijke verzwaring van de landelijke coronamaatregelen is opgeheven. We gaan weer terug naar de situatie zoals die voor 5 november van kracht was. Dit betekent dat je in al onze vijftien vestigingen weer gewoon kunt binnenlopen om boeken te lenen of in te leveren. Als extra service blijft ook de Afhaalbieb nog even open. Ook vinden er weer spreekuren en kleinschalige bijeenkomsten plaats.

Houd er rekening mee dat in een aantal Bibliotheken nog aangepaste openingstijden gelden.

Bekijk hier de actuele openingstijden van jouw bibliotheek

Lees voor je bezoek onze huisregels goed door en vergeet je mondkapje niet als je 13 jaar of ouder bent. Zo blijft de Bibliotheek, ook in coronatijd, een zo veilig mogelijke omgeving.

Vermijd jij liever de drukte? Hier vind je wanneer het in jouw Bibliotheek relatief rustig is.

Zelf snuffelen of verrast worden

Maak je het liefst zelf een keuze uit onze rijke collectie, loop dan gerust binnen bij de Bibliotheek en snuffel lekker rond. Ben je op zoek naar specifieke titels en wil je je bezoek graag zo kort mogelijk houden? Reserveer dan de boeken die je wilt lenen vooraf via de catalogus op onze website. Deze worden dan voor je klaar gezet in de ‘gereserveerde boeken’ kast. Je ontvangt hiervan een afhaalbericht. Zo houd je je bezoek aan de Bibliotheek zo kort mogelijk.

De Afhaalbieb blijft open
Word jij graag verrast of wil je eens wat anders lezen? Maak dan gebruik van de Afhaalbieb.
Vanwege de vele positieve reacties van klanten, blijft de Afhaalbieb in vrijwel alle Bibliotheken nog even open. Meld je aan voor een boekenpakket en wij stellen speciaal voor jou op basis van je leesvoorkeuren een verrassingspakket samen. Op het afgesproken moment haal je het pakket vervolgens op in een Bibliotheek bij jou in de buurt.

Spreekuren en kleinschalige activiteiten gaan door

Vanaf donderdag 19 november kun je in onze vestigingen weer binnenlopen bij een inloopspreekuur, aanschuiven bij een kleinschalige bijeenkomst of deelnemen aan een cursus. Uiteraard nemen we hierbij de richtlijnen in acht.

Bekijk hier wat er wanneer te doen is in de vestigingen

Bij alle activiteiten in de vestigingen mogen we maximaal 30 personen ontvangen. Daarom vragen we je voor vrijwel alle activiteiten vooraf aan te melden. Voor de meeste spreekuren is dit niet nodig, daar noteren we ter plekke je naam en telefoonnummer als je aanschuift.

Ook online vinden er nog steeds allerlei activiteiten plaats waaraan je kunt deelnemen. Bak bijvoorbeeld samen met je kinderen pepernoten tijdens het grote Pepernotenfeest op woensdag 2 december of leer bewuster omgaan met je plastic afval tijdens de Plastic Troep bijeenkomsten.

Ontdek hier wat er online te beleven is

Leestafels en werkplekken weer gedeeltelijk open

In een aantal bibliotheken kan weer (gedeeltelijk) gebruikgemaakt worden van de leestafels, werkplekken, computer- en printfaciliteiten. Kijk op de vestigingspagina wat er in jouw Bibliotheek mogelijk is. Door corona is registratie verplicht. We vragen je ter plekke je gegevens in te vullen op een formulier en dit in de daarvoor bestemde box te deponeren. Je gegevens worden maximaal drie weken bewaard en niet voor andere doeleinden gebruikt. De horeca is nog gesloten en de koffieautomaten zijn buiten gebruik.

Blijf op de hoogte

Heb je nog vragen? Kijk dan ook even bij de veelgestelde vragen op deze website. Via deze website, onze nieuwsbrief (aanmelden) en social media houden we je op de hoogte.

Voor meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen wij je graag door naar de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronavirus