Resultaat 21 - 30 (van 158)

• Kennismaken met wetenschap en techniek Bekijk details

10 oktober 2023

Op 7 en 8 oktober nam de Bibliotheek LocHal deel aan het 'Weekend van de Wetenschap'. Honderden jonge (en oudere) bezoekers hoorden van neurowetenschapper en Zapp-presentator Job van den Hurk over de werking van ons brein, gingen samen met de Compostkeuken op bodemonderzoek en voerden wetenschappelijke proefjes uit bij de Nemo Science Tour. Het was een weekend van ontdekken en onderzoeken!

• Oma's Soep Speeddates Bekijk details

5 oktober 2023

Jongeren en ouderen gingen samen aan tafel, tijdens de "Oma's Soep Speeddates" die eind september plaatsvonden in verschillende bibliotheekvestigingen. Wat een mooie, openhartige gesprekken ontstaan er dan! "Echt leuk, dit soort gesprekken heb je niet op een normale dag."

• Help, hoe vind ik een boek voor 'de lijst'? Bekijk details

21 september 2023

Het schooljaar is weer begonnen: in de bieb zien we dan veel leerlingen op jacht naar boeken voor ‘de lijst'. Lastig kiezen? Lees- en mediaconsulent Geert Smeets (foto) heeft één simpele, maar heel belangrijke tip: 'Kies een boek dat bij je past.’

• Wethouder Lahlah bezoekt Bibliotheek op School en Ouderkamer Bekijk details

21 september 2023

Wethouder Esmah Lahlah bezocht vandaag de Bibliotheek op school en de Ouderkamer bij de Tilburgse basisschool Antares. Tijdens een eerder bezoekje aan de LocHal hoorde ze namelijk zo’n enthousiaste geluiden over het lees- en mediaonderwijs op deze school, dat ze dit graag met eigen ogen wilde zien. Lahlah: “Als ik deze mooie ruimte zie, gevuld met de leukste kinderboeken, dan word ik meteen gelukkig.”

• Pride & Paperbacks: meer dan een boekenclub Bekijk details

28 augustus 2023

Júlia (19) miste een plek waar ze met gelijkgestemden over haar passie kon praten: queer boeken. Toen ze oproep van jongerenwerk-organisatie R-Newt zag om je leuke idee voor jongeren in te dienen, twijfelde ze geen moment. Die avond stuurde ze meteen het plan voor een queer boekenclub voor jongeren in. Nu een jaar later is boekenclub Pride & Paperbacks volop actief in het WoordLab van de Bibliotheek LocHal en heeft al twintig leden.

• Wifi in de bieb: zo internet je vanaf 1 september gratis én veilig Bekijk details

28 augustus 2023

De Bibliotheek is een plek waar iedereen welkom is om te komen lezen, leren, werken en studeren. En waar we iedere inwoner toegang bieden tot internet. Om iedereen een veilige wifi-verbinding te kunnen bieden, gaan we vanaf 1 september werken met Publicroam.

• Ook op je 90ste kun je nog de computer onder de knie krijgen Bekijk details

7 augustus 2023

Hij springt iedere zaterdag op zijn wielrenfiets, hij kletst er volop op los en is graag bezig in de tuin. De 90-jarige Arnold Schumacher uit Waalwijk is nog hartstikke vitaal. Maar als het op zaken regelen met de computer aankomt, heeft hij wél enige moeite om bij te blijven. Gelukkig helpt de Bibliotheek Midden-Brabant hem daarmee verder op weg dankzij de Klik & Tik-cursus.

• De online Bibliotheek: "In de app vind ik altijd wel een boek dat bij me past." Bekijk details

27 juli 2023

Dat je stapels boeken kan lenen bij de Bibliotheek weet iedereen wel. Maar wist je dat we ook een online aanbod hebben met duizenden e-books, luisterboeken en tijdschriften? Nathalie Altheer (54) uit Tilburg is een van de enthousiaste gebruikers en deelt met ons waarom zij fan is.

• Manga in de bieb: Japanse strips trekken jonge bezoekers Bekijk details

9 juli 2023

Manga is hot! De Japanse strips worden steeds populairder onder jongeren. Daardoor kregen we steeds vaker bij de Bibliotheek Midden-Brabant de vraag wanneer we manga gingen toevoegen aan onze collectie. Anouk van der Putten werd aangesteld als gastcollectioneur om een manga-collectie samen te stellen. “Ik had niet verwacht dat het zó populair zou zijn.”

• Keti-Kotimaand: Herdenken afschaffing slavernij Bekijk details

6 juli 2023

Voor het tiende achtereenvolgende jaar werd in Tilburg een Keti-Kotimaand georganiseerd om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden. Ook in onze bibliotheken konden inwoners in aanloop naar 1 juli deelnemen aan allerlei activiteiten. Zo waren er verschillende lezingen, een dialoogmiddag en een Puu Baaka (Marron-ritueel).

Paginanavigatie