Resultaat 1 - 10 (van 155)

• 1 april: Bibliotheek Midden-Brabant vervangt medewerkers niet door AI Bekijk details

1 april 2024

Afgelopen vrijdag bracht de Bibliotheek Midden-Brabant naar buiten dat de bibliotheekmedewerkers op de vloer worden vervangen door AI. De AI-robot BERT (Bibliotheekassistent voor Educatie, Recreatie en Technologie) zou de plek over moeten nemen. Niks blijkt minder waar, het is een 1 april-grap! De vertrouwde gezichten in de bibliotheek blijven gewoon bestaan. De Bibliotheek Midden-Brabant gaat aankomend jaar wél meer inzetten op programmering rondom AI.

• Bibliotheek Midden-Brabant vervangt bibliotheekmedewerkers vanaf 2025 door AI Bekijk details

26 maart 2024

Vanaf 2025 wil de Bibliotheek Midden-Brabant de bibliotheekmedewerkers in de vestigingen vervangen door AI. Op tweede paasdag draaien ze hiervoor in de Bibliotheek LocHal een eerste proef met de AI-robot genaamd BERT (Bibliotheekassistent voor Educatie, Recreatie en Technologie). Tijdens de proef kijkt de bibliotheek of de AI-robot de vragen van bezoekers goed kan beantwoorden en hoe de bezoekers dit ervaren.

• Waalwijkse Indie van Dijk wint regionale finale voorleeswedstrijd Read2Me! Bekijk details

15 maart 2024

Het was superspannend tijdens de regionale finale van Read2Me! op 12 maart in Bibliotheek Wagnerplein Tilburg. Maar liefst twaalf voorleeskampioenen streden voor een plekje in de provinciale finale van dé voorleeswedstrijd voor de brugklas. Indie van Dijk van het Dr. Mollercollege in Waalwijk bleek uiteindelijk de beste voorlezer uit Midden-Brabant te zijn. Ze las voor uit het horrorboek De Bloedzomer van 1997 van Danielle Bakhuis.

• Vrijheidscollege: jezelf informeren, uitspreken en luisteren Bekijk details

12 maart 2024

Op vijf locaties in het land kwamen mensen in februari/maart bij elkaar om een uitverkocht Vrijheidscollege over Israël en Palestina bij te wonen. Ook in de Bibliotheek LocHal leverde dat een indrukwekkende avond op. Een avond waarop ruimte was voor persoonlijke woorden van de twee sprekers en voor verhalen en vragen van mensen in het publiek. Omdat dat is wat je kunt doen: jezelf informeren, jezelf uitspreken en naar elkaar luisteren. “Misschien gaan we elkaar vinden; we gaan in ieder geval naar...

• Stille Boekenclub: mede-boekenliefhebbers ontmoeten Bekijk details

21 februari 2024

Samen lezen is leuker dan alleen. Daarom besloot Vincent Oostelbos een Stille Boekenclub te starten bij de Bibliotheek Midden-Brabant. Het concept is simpel: iedereen neemt zijn eigen boek mee en samen lees je in alle stilte een uurtje. Voor- en achteraf klets je samen over het boek dat je aan het lezen bent. Het bleek een succes, in de online variant zitten inmiddels 297 leden.

• Digivitaler: “Mijn wereld wordt hier groter door” Bekijk details

21 februari 2024

De zorg wordt steeds digitaler. Een afspraak met het ziekenhuis maak je online en al je gegevens staan tegenwoordig in een app. Voor veel mensen handig omdat het minder tijd kost en je altijd je gegevens bij de hand hebt. Maar voor mensen die minder digitaal vaardig zijn is het een struikblok. Daarom organiseert de Bibliotheek Midden-Brabant workshops onder de noemer Digivitaler om deze mensen op weg te helpen.

• Levende boeken in de Bibliotheek Oisterwijk Bekijk details

12 februari 2024

Geen boeken lezen in de Bibliotheek, maar mensen. Interessante mensen die je in het dagelijks leven niet zo gauw spreekt. In de Bibliotheek van Oisterwijk vond dit jaar 2 keer de bijzondere activiteit ‘Levende Boeken’ plaats, waarbij mensen met een bijzonder verhaal zich opstelden als open boek voor anderen.

• De winnaars van de voorrondes van de Nationale Voorleeswedstrijd Bekijk details

1 februari 2024

De afgelopen weken waren erg spannend voor sommige basisschoolleerlingen: de voorrondes van de Nationale Voorleeswedstrijd waren namelijk in volle gang! In de regio's Tilburg, Waalwijk, Goirle, Oisterwijk, Loon op zand en Hilvarenbeek werden de beste voorlezers van 2024 bepaald. Zij gaan door naar de regionale finale op 2 maart in Cultureel Centrum Jan van Besouw in Goirle.

• Zeven Digicafés in Tilburg: “Betalen doe je met een glimlach” Bekijk details

30 januari 2024

Even betalen met je telefoon, een e-book lezen op je tablet of op WhatsApp vakantiefoto’s delen met je familie: voor veel mensen doodnormaal. Maar als je niet digitaal vaardig bent een hele uitdaging. Daarom heeft de Bibliotheek Midden-Brabant 7 Digicafés in Tilburg in het leven geroepen. Hier kunnen mensen langs komen met al hun vragen rondom de computer, tablet en telefoon. “Niet iedereen heeft familie om op terug te vallen met dit soort vragen.”

• Gerard leest e-books liefst op zijn telefoon Bekijk details

22 januari 2024

Voor Gerard (63) waren e-books een herontdekking afgelopen jaar. Hij kocht een nieuwe telefoon en besloot daarop de online Bibliotheek-app ook weer eens te downloaden. “Lezen op je telefoon is zo makkelijk, want je neemt dat ding gewoon overal mee naartoe.”

Paginanavigatie